Németország - kezdhetném a szokásos blablával, hogy Angela Merker, milyen csodálatosan felépítette és működteti Európa egyik legerősebb gazdaságát. Meg jöhetne a migráns kérdés és a mérnökök, a szokásos kliséket, igazságokat még sorolhatnám az országról. Divat szempontjából azonban kevesen szokták megvizsgálni a németeket, talán nem véletlenül. Nem divatosak a németek vagy szimplán nem érdekli őket és inkább balatoni nyaralásra költik fizetésüket, mint sem Chanel zakókra? Pedig igenis létezik számos divatnagyágyú, mint amilyen a Zalando online webshop vagy a Tamaris cipőmárka esetleg az Adidas. A Business of Fashion cikke alapján jártam utána a német divatnak.
A papírforma szerint Németországnak kellene Európa divat fővárosának lennie, hiszen ők a legnagyobb ruha és sportcipő fogyasztók. Berlinben legalább tíz divatiskolát találunk és több, mint öt divattal kapcsolatos vezető vásáron vehetünk részt. Hiába vannak luxus német márkák, mint amilyen, a Hugo Boss, Escada vagy Jill Sander, egyikük sem képvisel valamiféle “németességet.” Karl Lagerfeld pedig nem nagyon nyilatkozik szülőhazájáról, pedig Hamburgban élt egészen 14 éves koráig, a nemzetközi sajtóban inkább vallja magát európainak.
A fotósok, tervezők is elszoktak menni az országból egy sokkal inspirálóbb helyre, mint amilyen Párizs vagy London. A németek alapvetően a minimalizmust és az egyszerűséget kedvelik, ami szerepet játszhat abban, hogy nincsenek nagy hatással a divatiparra. Az egyik divatblogger szerint a német nők klasszikusan és letisztultan öltözködnek, lefordítva rémesen unalmasan, amit már tapasztalatból mondok. Továbbá fontos a rendezettség, asszimetria és az egymással harmonizáló színek. Másik okként említik a szakértők a ketté tagoltságot, hiszen németföldet a 2. világháború után kettő részre osztották. Így ez visszavett a fejlődésben, nem tudott kialakulni egy egységes főváros, amely még enyhén de ma is érezhető. Teljesen más stílus alakult ki a takarékos északiak és a tehetősebb déliek körében. A liberális gondolkodású kreatívokat és értelmiségi elitet a nácik elűzték az országból, csak úgy mint, a fejlődő zsidó üzleteket. Végezetül pedig ne felejtsük a német társadalom öregedő, az idős korosztály pedig inkább a konzervatív stílust képviseli.
Az utóbbi években azért már érezhető a változás szele a berlini Mercedes-Benz Fashion Week miatt is. Illetve azt is fontos kiemelni, hogy minden 20.órában alapítanak egy start-up-ot szintén Berlinben, amely gyakran divattal kapcsolatos. Számos showroom, designer üzlet található a városban, akik jártak Berlinben mind a pezsgő kreatív életről mesélnek. Kell az embereknek a német szolidság, amely éppen az ellenkezője a francia “la frivole française”-nak. Berlin kreatívjai, fiatalok most bontogatják szárnyaikat, amely időbe telik. Említésre méltó azért a többi nagyváros is, hiszen különböző stílusú nőket láthatunk Hamburgban, Münchenben vagy Kölnben. A Refinery29 egy viszonylag ismert online divattal is foglalkozó oldal, amely Anglián és az USA-n kívül német aloldalt is működtett berlini központtal.
Lesz valaha is Berlin olyan a divatiparban meghatározó város, mint Párizs vagy Milánó? Azt hiszem ezt majd a jövő kifükészheteten útjai fogják megmutatni.